10
ma, aug

Economie & Duurzaamheid & Educatie
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

0514 Fryske Marren Educatie - Woensdag 22 april bezocht wethouder Luciënne Boelsma twee leerkrachten van onderwijsteam Huis ter Heide om te kijken hoe zij het thuisonderwijs vormgeven. Ze ging op bezoek bij juf Monika Hof van OBS De Brêge in Scharsterbrug en juf Yvonne Klooster van ’t Swannestee in Langweer.

 Wethouder Luciënne Boelsma: “Het is prachtig om te zien dat met zoveel creativiteit en enthousiasme verschillende manieren worden gevonden om onderwijs op afstand mogelijk te maken. De scholen en leerkrachten verdienen hiervoor een groot compliment. Ook de wijze waarop het onderwijs op dit moment weer de overstap maakt naar regulier onderwijs is bewonderenswaardig. Gemeente De Fryske Marren waardeert de goede samenwerking en de inzet van alle betrokkenen dan ook zeer.”

Thuisonderwijs

Alle kinderen van OBS de Brêge en OBS 't Swannestee hebben een eigen Ipad en dat is natuurlijk een uitkomst in deze tijd van thuisonderwijs. Het thuisonderwijs kon dan ook vanaf het eerste begin goed worden geregeld. De leerkrachten van beide scholen hebben via facetime contact met alle kinderen van de school. Hierdoor is er op beide scholen geen enkel kind dat niet in beeld is bij de leerkrachten. Volgens een vast rooster hebben ze facetime momenten met de kinderen, waarin uitleg wordt gegeven, waarin de kinderen elkaar zien en waarin er les wordt gegeven. Ook is er eens in de twee weken contact met de kinderen door bij hen thuis spullen (boeken, werkbladen, knutselspullen) te brengen, natuurlijk met inachtneming van de geldende maatregelen. Dit zijn momenten waarop ze de kinderen en de ouders even zien en kunnen bespreken hoe het gaat. Ook organiseren ze af en toe iets leuks voor de kinderen. Met Pasen zijn ze vanuit OBS De Brêge als paashaas verkleed bij alle gezinnen langs geweest om de kinderen een verrassing te brengen. OBS ’t Swannestee doet iets soortgelijks voor de meivakantie, maar dan in het teken van moederdag.

De vloggende juf

Het eerste bezoek bracht Luciënne Boelsma aan Monika Hof. Juf Monika geeft samen met een andere leerkracht les aan groep 6/7 van OBS De Brêge in Scharsterbrug. Ze was druk bezig met de les toen de wethouder binnenkwam. Naast het contact en de lessen via facetime, maakt Monika in het weekend enthousiaste filmpjes van instructielessen, die zij later naar de kinderen stuurt. Het zijn niet alleen instructies voor taal en rekenen, maar bijvoorbeeld ook gymoefeningen en cup cakes bakken. Leerlingen en ouders sturen ook filmpjes en foto’s terug. Dit leverde haar binnen het onderwijsteam de bijnaam ‘de vloggende juf’ op. Ondanks de leuke en enthousiaste vlogs, heeft ze er veel zin in om de leerlingen na de vakantie weer te zien.

Als het lampje brandt geef ik les

Het tweede bezoek was aan Yvonne Klooster. Zij geeft les aan groep 8 van OBS ’t Swannestee in Langweer. Juf Yvonne heeft boven speciaal een ruimte heeft ingericht waar ze les kan geven, zonder dat de rest van het gezin er last van heeft. Als ze les geeft brand er een lampje aan de trapleuning, zodat iedereen weet dat ze aan het werk is en ze haar niet storen. Tijdens de les waar Luciënne bij aanwezig was, hebben ze met de klas woordbingo gespeeld. De leerlingen van groep 8 geven aan dat ze vooral de leuke uitjes missen. Ze werken via de iPad en ze werken erg zelfstandig. Als ze na de meivakantie weer in delen naar school gaan, kunnen ze gewoon op dezelfde manier verder. Maar dan weer met elkaar en met juf Yvonne er fysiek bij.

Hoe gaat het verder?

De kinderopvang, gastouders en scholen in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs openen op 11 mei weer hun deuren. Kinderen in het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs gaan weer volledig naar school. De klassen in het basisonderwijs worden gehalveerd en de kinderen gaan ongeveer 50% van de tijd naar school. De praktische invulling hiervan gaan de scholen en de kinderopvang verder uitwerken. Elke week overleggen de basisscholen, de kinderopvangorganisaties en de gemeente digitaal met elkaar. Wat daarbij opvalt is de daadkracht van de organisaties en de goede onderlinge samenwerking. Zodra duidelijk is hoe het onderwijs en de kinderopvang er in onze gemeente uit gaat zien, worden de ouders zo snel mogelijk door de school of de kinderopvangorganisatie geïnformeerd.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.